Kurz „Application of a Learner-Centred Approach“ (Learn&Lead, Riga, 7.–11. 4. 2025)

 

V termíne od 7. do 11. apríla 2025 som sa zúčastnila vzdelávacieho kurzu s názvom „Application of a Learner – Centred Approach“, ktorý organizovala vzdelávacia inštitúcia Learn&Lead v meste Riga. Kurz bol zameraný na aplikáciu prístupu orientovaného na potreby študenta vo vyučovaní, pre mňa najmä v kontexte výučby anglického jazyka.

Tento kurz bol pre mňa veľmi prínosný, pretože som sa hlbšie oboznámila s filozofiou, ktorá stojí za tzv. „learner-centred“ prístupom. Získala som prehľad o koncepte tohto smeru vo vyučovaní a konkrétnych spôsoboch, ako ho efektívne aplikovať na hodinách angličtiny – od plánovania výučby až po každodennú interakciu so študentmi. Mnohé z týchto vecí som už poznala z predchádzajúcich školení, ale tento kurz mi pomohol tieto poznatky ukotviť a pochopiť ich hlbší význam a dopad na proces učenia.

Každý deň sme sa venovali inému aspektu prístupu zameraného na potreby študenta. Najsilnejší dojem na mňa zanechal tretí deň, keď sme analyzovali video americkej psychologičky Carol S. Dweck o sile slova „ešte“ („yet“), ktoré poukazovalo na dôležitosť zamerania sa na proces učenia namiesto výlučného sústredenia sa na výsledky. Tento moment vo mne zarezonoval, pretože som si uvedomila, aké dôležité je meniť nastavenie myslenia študentov – aby nevnímali hodnotenie ako konečný cieľ, ale aby chápali učenie ako proces rozvoja, v ktorom je pokrok a vytrvalosť cennejšia než okamžitý výkon.

Z kurzu som si odniesla mnoho konkrétnych princípov a odporúčaní. Najviac by som chcela vyzdvihnúť šesť základných princípov learner centred vyučovania, ktoré považujem za kľúčové nielen pre jazykové vzdelávanie, ale aj pre celkový prístup našej jazykovej školy. Odporúčam, aby sme ako organizácia kládli väčší dôraz na podporu učiteľov – nielen metodickú, ale aj emočnú – aby sa učitelia nestávali iba „prenášačmi vedomostí“, ale sprievodcami študentov na ich ceste poznania.

Učitelia by mali tvoriť hodiny, ktoré sú prispôsobené potrebám konkrétnych študentov, prinášať relevantný obsah a používať jazyk v reálnych kontextoch. Mali by do vyučovania vnášať viac emócií, autentického prijatia a partnerského prístupu. V prípade problémov s disciplínou by nemal byť cieľom donútiť študenta k poslušnosti, ale skôr pochopiť jeho potreby a prežívanie. Učiteľ by sa mal stať partnerom, podporovateľom a sprievodcom, nie autoritou, ktorá diktuje smer.

Kurz mi zároveň pripomenul, aké dôležité je, aby sa učitelia starali aj o svoje vlastné duševné zdravie. Len spokojný, oddýchnutý a motivovaný učiteľ môže vytvárať hodiny, ktoré budú inšpirujúce a hodnotné.

Záverom môžem povedať, že tento kurz bol veľmi inšpiratívny, praktický a obohacujúci. Odniesla som si z neho nielen nové poznatky, ale aj obnovenú motiváciu a hlbšie pochopenie mojej role učiteľa v modernom vzdelávaní.

Potrebujete viac informácií? Neváhajte nás kedykoľvek kontaktovať.